Chvíle před koncem - Lauren Oliverová

 Název: Chvíle před koncem

Autor: Lauren Oliverová

Nakladatelství: COOBOO

Počet stránek: 384

Vyšlo: 2011


Co kdyby vám zbýval jen jeden den života? Co byste dělali? Koho byste políbili? A jak daleko byste zašli, abyste si svůj život zachránili? Samantha Kingstonová má všechno: kluka, o kterého by stála snad každá, tři úžasné nejlepší kamarádky a prostě všechno nej na střední škole Thomase Jeffersona Pátek 12. února by měl být jen další z řady dnů jejího perfektního života. Místo toho se ukáže, že je to den poslední…






Jsou knihy, které si chcete přečíst, ale stále to odkládáte ze strachu, že vás zklamou. A přesně takhle jsem ze začátku přistupovala ke knize "Chvíle pře koncem". Téma mě nadchlo, anotace nalákala, ale stále jsem měla obavy z promrhaného potenciálu. Ani pozitivní recenze nedokázaly mou nejistotu úplně zažehnat. Nakonec jsem ale přeci jen neodolala a se směsicí obav a nadšení jsem se pustila do čtení...

Když se mi kniha dostala do rukou, překvapily mě dvě věci. První z nich byla délka (očekávala jsem výrazně tenčí knihu), druhou pak obálka. Už na počítači vypadala krásně, ale takhle naživo je ještě hezčí. Vyjímečně je naše verze nesrovnatelně lepší, než originál. Jen si nejsem jistá, jestli je to modré, v čem se modelka vznáší, voda. Graficky to tak sice vypadá, ale vzhledem k tomu, že v knize není o vodě ani zmínka, těžko říct.

Příběh je uspořádán do sedmi velkých celků (sedmi dní), ale každý celek je dále rozdělen na několik podčástí. Pochvalu si určitě zaslouží korektura, protože jsem v knize nenašla žádné překlepy ani pravopisné chyby. Netvrdím, že tam 100% žádné nejsou, ale rozhodně jich nebude moc. Vše je psáno v první osobě přítomného času, a i když mám obvykle problém se s tímto stylem psaní vyrovnat, tady jsem si ho ani pořádně neuvědomila.

Některé pasáže textu jsou od ostatních odlišeny kurzívou. Většinou se jedná o Samiiny dodatky, o její vlastní zhodnocení tehdejší situace. To mi připadá jako hodně dobrý nápad, který text nejen ozvláštňuje, ale dodává Sam jakousi reálnou podobu. Skoro jako by k vám promlouvala, skoro jako by byla živá. Skoro.


Po první kapitole jsem z knihy nijak zvlášť nadšená nebyla. Zdálo se mi, jako bych četla takový ten typický americký příběh ze střední školy nesoucí tolikrát otřepané poselství "Jdi za svým snem!". Víc jsem se snad mýlit nemohla. "Chvíle před koncem" totiž rozhodně není příběhem o tom, jak dosáhnout všeho, po čem toužíte. Míří daleko výš.

Číst sedmkrát o jednom a též dni může někomu znít jako ztělesnění nudy, ale není tomu tak. Tedy pokud od příběhu neočekáváte zásadní zvraty a velkou dávku napětí. Toho se totiž v tomto případě rozhodně nedočkáte. "Chvíle před koncem" totiž není vystavěna na ději, ale na postupném uvědomování si, co je v životě důležité, a co je jen pozlátkem. I tak mi ale příběh připadal až příliš předvídatelný. Snad už od druhé kapitoly jsem měla tušení, jak to celé skončí, a to se také (víceméně) naplnilo.

Co se mi naopak líbilo byl přirozený a věrohodný vývoj situace. Elisabeth Kübler- Rossová kdysi popsala 5 fází smiřování se se ztrátou (negace, agrese, smlouvání, deprese a smíření). Nevím, zda to byl záměr, ale hlavní hrdinka (Sam) postupovala prakticky přesně podle této teorie, až na jednu zásadní změnu. Místo prostého smíření se se situací přišlo poznání. A já jen doufám, že na konci neotevře oči jen hlavní hrdinka, ale i čtenáři knihy. Opravdu věřím, že ano.

"Chvíle před koncem" přináší spoustu zajímavých otázek a témat k zamyšlení. I když je psána celkem jednoduchým způsobem (rozhodně se nejedná o literární veledílo), dotýká se velmi závažných a ožehavých témat. Mluví o tom, jak slepí býváme i ke svým nejbližším, o tom, jak moc dokáží ranit slova, o tom, jak podstatné je rozpoznat důležité od nedůležitého. Jak důležité je odvrátit pohled od sebe sama a věnovat pozornost ostatním.



Postavy jsou na téhle knize asi vůbec nejzajímavější. V průběhu sedmi dní (nebo spíše sedmi verzí jednoho dne) zjistíte, že žádná z nich není taková, jaká se vám na první pohled zdála. Je snadné člověka odsoudit, ale daleko těžší je skutečně ho poznat. Zjistíte, že i ti nejpopulárnější a zdánlivé nejbezstarostnější lidé mají své démony - a často větší, než si umíme představit.

Hlavní postavou knihy a vlastně i vypravěčkou celého příběhu je Sam. Na začátku představuje jakési ztělesnění snu spousty náctiletých - oblíbená holka, která se nikdy nenudí a vždy dostane to, co chce. Kdo by nechtěl být jako ona? Jenže postupně začíná vycházet najevo, že pod povrchem nic není tak dokonalé, jak se na první pohled zdá.

Po násilném vytrhnutí ze svého zdánlivě perfektního života začíná Sam pomalu otevírat oči. Z "mrchy", která nevidí za špičku svého nosu a stará se jen o sebe, se postupně stává rozumná a empatická bytost. Učí se naslouchat druhým, rozpoznávat jejich trápení a snaží se jim pomoci. I když mi Sam byla ze začátku krajně nesympatická, na konci už jsem jí ze všech sil držela palce.
Chvíle před koncem je kniha, která tu byla potřeba. Velmi stravitelným způsobem představuje teenagerům skutečné hodnoty, podchytává nejzásadnější problémy světa mladých lidí a nakonec i ukazuje možná řešení. Přitom z ní vůbec není cítit žádná urputná snaha moralizovat - vše působí lehce a přirozeně.

Negativem je snad jen předvídatelný příběh a chvílemi až zbytečné nadužívání sexuální tématiky. Pokud jste knihu ještě nečetli, myslím, že byste ji měli zkusit. A to i tehdy, pokud nejste zastáncem Young Audult literatury a příběhů ze středních škol.







Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

1 komentář:

  1. Knihu sa chystám čítať, tá obálka je jednak super a tiež ma zaujala téma, navyše to má 1 diel a také knihy sú vždy raritou u mňa 8D

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)