Marcelo ve skutečném světě - Francisco X. Stork


 Název: Marcelo ve skutečném světě

Autor: Francisco X. Stork

Nakladatelství: CooBoo

Počet stránek: 302

Vyšlo: 2012


Marcelo Sandoval slyší hudbu, kterou nikdo jiný neslyší. Je to jeden z projevů psychické poruchy podobné autismu, kterou trpí. Celý dosavadní život chodil na školu pro žáky se speciálními potřebami, ale toto léto se jeho otec rozhodl, že musí poznat skutečný svět a zaměstná ho ve své právnické firmě. Marcelo poznává, co je to zrada, zklamání, žárlivost, hněv i touha a láska, a učí se s tím vším vyrovnávat.
Tento jedinečný příběh je příběhem o spravedlnosti i krutosti světa kolem nás a o tom, že každý z nás může někdy zaslechnout hudbu své duše. 

Marcelo ve skutečném světě na mě z různých zákoutí internetu i knihkupectví pomrkával už dlouho, takže když jsem ho viděla v knihovně, neváhala jsem a hned jsem se rozhodla si jej přečíst. Příběh autistického chlapce mě učaroval natolik, že jsem raději obětovala svůj spánek, než abych ho na jeho cestě skutečným světem opustila.

Jsou knihy, které čtete pro dech beroucí dějové zvraty a překvapivá rozuzlení. Jsou také knihy, které čtete pro požitek z příběhu, aniž by bylo důležité, jak dopadne. Marcelo ve skutečném světě se řadí do druhé skupiny. Není totiž důležitý cíl příběhu (ten odhadnete už po pár stranách), ale spíše cesta.
Spolu s hlavním hrdinou Marcelem poznáváme krásy i nebezpečí skutečného světa, učíme se s ním překonávat potíže a navazovat nová přátelství. Přestože je hlavním hrdinou autista, neřekla bych, že je to kniha o autismu. Je to kniha o poznávání sebe sama, pokořování hranic, lásce, zradě a přátelství. Díky pohledu autisty se ale na tyto věci můžeme dívat úplně novýma očima.

Marcelo je sedmnáctiletý chlapec trpící zvláštní formou autismu, která z něj dělá sice velmi inteligentního, ale uzavřeného a často ztraceného člověka. Letní prázdniny obvykle tráví na brigádě u svých oblíbených poníků. Tento rok ale přináší novou, a pro Marcela ne příliš vítanou, výzvu. V létě má pracovat v právnické firmě svého otce, aby konečně poznal, jak funguje skutečný svět.
Pokud uspěje, bude se moci rozhodnout, zda příští školní rok stráví ve své stávající škole Patersonu nebo jestli bude studovat státní školu v Oak Bridge. Pokud neuspěje čeká na něj Oak Bridge.

Kniha je vyprávěna v první osobě přítomného času, což sice není můj oblíbený styl vyprávění, ale k příběhu se hodí. Velkou část zabírají Marcelovy vnitřní monology, ale promluv mezi postavami je zde dostatek. I když se vyprávění zaměřuje nejvíce na Marcela a jeho osobnost, ostatní postavy jsou také zajímavě napsané a mají své dobré i špatné stránky. Celkově je styl jednoduchý a čtivý. Příběh plyne poklidně, takže nečekejte žádné velké dějové zvraty, ale přesto budete stránky obracet jednu za druhou. Jedinou nevýhodou je trochu uspěchaný konec. Na pozvolné tempo příběhu bylo totiž rozuzlení vměstnáno pouze do několika stran, takže si myslím, že by si zasloužilo více rozvést.

Knihu bych doporučila nejen čtenářům, kteří se zajímají o problematiku autismu, ale také těm, kteří si rádi rozšiřují obzory a chtějí se podívat na svět trochu odlišnýma očima. Marcelo ve skutečném světě je kniha, která vás chytne za srdce, a o které budete moct přemýšlet ještě dlouho po dočtení.



eM.

Vysokoškolačka, knihomilka, blogerka a šampionka ve zpěvu ve sprše.

7 komentářů:

  1. Knihu jsem četla a moc se mi líbila :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha zní moc zajímavě, snad se k přečtení brzy dostanu. :-)
    Podobný příběh jsem ještě nečetla. Určitě to může být příjemná změna.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je zajímavé si občas přečíst něco, co člověk normálně nečte. Zvlášť když jde o takovouhle knihu. :)

      Vymazat
  3. Kniha sa mi tiež páčila. Nie až tak, ako sa ospevovala na iných blogoch, ale bolot o príjemné a nezvyčajní čítanie.

    OdpovědětVymazat
  4. Knižka rozhodne znie zaujímavo, ale asi by som sa do nej nepustila kvôli tomu autizmu, takéto témy nemám rada, preto sa aj knihe Na vine sú hviezdy oblúkom vyhýbam (zatiaľ). Nevylučujem však, že keď sa mi raz dostane kniha do rúk, tak si ju aj prečítam, tá obálka ma fascinuje tiež 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On tam ten autismus opravdu nehraje tak velkou roli...rozhodně to není kniha primárně o autismu, takže se nemusíš bát. :) To Hvězdy nám nepřály jsou oproti Marcelovi opravdu síla. :D

      Vymazat
  5. Tahle kniha je naprosto úžasná, i když se musím přiznat, že poprvé u mě někde ve třetině upadla v zapomnění a napodruhé jsem ji zlhtla za pár dní. A v hlavě mi ležela ještě dlouho po zaklapnutí, vůbec jsem se nemohla na nic jiného soustředit, bylo to tak kouzelné, až nereálné. Taky jsem asi trochu začala hlavním postavám závidět, když se hold někdo takhle najde..

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)