Doktor Spánek - Stephen King

Sami sobě neutečeme

Snad žádná kniha ve mně nedokázala vyvolat tak intenzivní pocit strachu jako Osvícení od známého mistra hororu Stephena Kinga. A i přesto, že jsem od tohoto autora od té doby přečetla již mnoho knih, Osvícení v mých očích stále zůstalo nepřekonáno. Když se tedy na pultech knihkupectví objevil druhý díl s názvem Doktor Spánek, bylo jasné, že si ho zkrátka nemohu nechat ujít. 

Před minulostí můžete utíkat jak chcete, ale ona vás stejně jednou dostihne. O tom se na vlastní kůži přesvědčil i Danny Torrance. On i jeho matka se sice z Overlooku dostali živí, ani tak ale rozhodně nemají vyhráno. Hotelové přízraky se tak snadno nevzdávají a to, že Danny po svém otci zdědil sklony k alkoholismu, rodinné idylce nijak nepřidává. A když už se zdá, že se Dannymu podařilo s alkoholismem vyrovnat a snad se i jakž takž usadit, telepaticky se s ním spojí dvanáctiletá dívka Abra s žádostí o pomoc. A copak lze takovou prosbu odmítnout?


Porovnáváme


Ačkoli je Doktor Spánek pokračováním Osvícení, kromě postav s ním mnoho společného nemá. A to jak z hlediska příběhu, tak z hlediska celkové atmosféry. Na jednu stranu je to dobře – King sám sebe nevykrádá a předestírá čtenářům nová zajímavá témata. Na stranu druhou ale hrozí to, že příběh tak docela nenaplní očekávání, se kterými k němu budou čtenáři přistupovat. Zatímco Osvícení těžilo ze stísněné atmosféry Overlooku, odkud neměly postavy kam uniknout, Doktor Spánek kombinuje nadpřirozené prvky s proplétáním několika dějových linií a popisem Dannyho boje se závislostí. 

I přes značnou rozdílnost obou knih však rozhodně doporučuji udělat si před Doktorem Spánkem chvíli času a Osvícení znovu přečíst. Daleko lépe se tak dostanete do děje. A po knize byste rozhodně měli sáhnout i tehdy, pokud jste pouze viděli film. Ten se totiž navzdory svým neoddiskutovatelným kvalitám od knihy v mnoha ohledech liší, zejména závěrem.

Psychologie na jedničku

Jestli mě na Kingových knihách něco opravdu baví, jsou to postavy. A ani v Doktoru Spánkovi mě rozhodně nezklamaly. King si totiž umí s charaktery opravdu vyhrát – postavy jsou plastické, nejednotvárné a naprosto uvěřitelné. A co považuji za největší plus, v průběhu děje se vyvíjí a formují. 

Měla jsem trochu strach, jak si autor poradí s Dannym. Přeci jen věrohodně zachytit vývoj dítěte, které si v dětství prožije to, s čím se setkal on, není nijak snadné. King to podle mého zvládl na jedničku. Líbí se mi, že se neuchýlil k tomu, aby pouze přenesl otcovy vlastnosti na syna. Danny s démony minulosti i přítomnosti bojuje po svém, i když otcův vliv je u něj jasně patrný. 


Bez dechu

A nakonec k tomu nejdůležitějšímu – k samotnému příběhu. Kniha mě od samého začátku naprosto pohltila. Prvních několik stran je naprosto skvělých a i co do strašidelnosti se Osvícení zcela vyrovnaly. Příběh se sice nakonec vydal o něco jiným směrem, ale i tak jsem napjatě otáčela stránky v očekávání, s čím King přijde dál. 

I přesto se mi ale zdálo, že děj sem tam trochu ztrácí na tempu. Opět se zde nabízí srovnání s Osvícením, které čtenáře díky husté atmosféře nenechalo ani nadechnout. Celkový vývoj je ale podle mého více než uspokojivý a, závěr knihy mě vyloženě nadchl i když uznávám, že nemusí sednout každému.

Suma sumárum

Pokud jste fanoušky knihy Osvícení nebo Stephena Kinga obecně, nejspíš vás na knihu nijak zvlášť lákat nemusím a už dávno se vám vyhřívá na poličce. Jestli ale stále váháte, zda se do ní pustit, věřte, že rozhodně stojí za to. Čtení jakékoli Kingovky je zážitek a Doktora Spánka osobně řadím mezi svá nejoblíbenější díla od tohoto autora. 



Název: Doktor Spánek(Doctor Sleep)
Autor: Stephen King
Překlad:  Linda Bartošková
Počet stran: 452
Rok vydání: 2014
Vydal: nakladatelství Pavel Dobrovský


 Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Dobrovský
Knihu si můžete předobjednat na  stránkách knihkupectví

Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

10 komentářů:

  1. Hmm, to je super tip. Vůbec nejsem hororový člověk, ale Osvícení jsem četla a líbilo se mi. Takže pokud si budu chtít něco hororového přečíst a budu vědět, že dlouho nebudu nikde delší dobu sama, aby mě chodily strašit noční můry, ráda po ní sáhnu. Vůbec bych bez tebe nezaznamenala, že má Osvícení pokračování, díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač! :) Já jsem také hororová jen příležitostně - ale Stephen King mi prakticky vždycky sedne. Jestli se ti líbilo Osvícení, myslím, že tě Doktor Spánek nezklame. Jen se musíš připravit na trochu jiný typ příběhu.

      Vymazat
  2. Když jsem dobře naladěná na Kinga, tak si ho někdy přečtu. Ale přiznám se, že jsem nečetla ani Osvícení natož pak, abych si předobjednala druhý díl. Každopádně si po téhle recenzi Osvícení určitě přečtu a pak uvidíme.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se ti bude líbit! :) Já Osvícením s Kingem začínala! :)

      Vymazat
  3. Taky jsem nevěděla, že to je pokračování... No, asi budu muset začít u Osvícení, tak dned dvě další na seznam :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem děsná, všichni už Kinga četli a já jen Zelenou míli, musím to napravit, začnu si psát úkoly na léto, nějak mi přibývají :)

    OdpovědětVymazat
  5. po tehle Kingove knizce docela pokukuju, ale nevim, jestli na to mam odvahu :) pekna recenze

    OdpovědětVymazat
  6. Skvelá recenzia, znie to úžasne, lenže sa hororov bojím...:D Trebárs raz nájdem odvahu.:) A tá obálka je super!

    OdpovědětVymazat
  7. vyborna kniha od vyborneho spisovatela :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jako u Osvícení jsem se nebála, ale Kingovka je to opět atmosfericky výborná.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)