Bílý tesák - Jack London

Přežijí jen nejsilnější

Už od malička jsem měla ráda psy všech plemen, barev a velikostí. To se samozřejmě promítalo i do mého výběru knih, a tak mezi mé první přečtené knížky patří O pejskovi a kočičce nebo Dášenka. Láska k literatuře o psech mě neopouštěla ani s přibývajícím věkem. Zamilovala jsem si knížku Lassie se vrací i Bellu a Sebastiana, a jednou se mi dostal do rukou i Bílý Tesák. Kniha mě tenkrát naprosto nadchla, a když jsem se k ní teď po letech vrátila, byla jsem zvědavá, zda na mě zapůsobí tak silně, jako tenkrát. 

Bílý Tesák je napůl psem a napůl vlkem. Narodil se v období hladu, a tak už od samého začátku svého života musí tvrdě bojovat o život. Z celého vrhu přežije jako jediný, ale tím jeho strasti ani zdaleka nekončí. Jack London vypráví příběh o nemilosrdné moci přírody, o přátelství mezi psem a člověkem ale i o brutalitě a boji o holý život. Příběh o tom, že někdy to jediné, co nás může udržet naživu, je právě silná vůle k životu. 




Příběh o Bílém tesákovi si brzy po svém vydání získal srdce celé řady čtenářů a cestu si k této knize nalézají stále další a další generace. Vypovídá o tom i fakt, že na motivy příběhu bylo natočeno již devět filmů. A není divu. Jedná se totiž o strhující příběh, který má čtenářům co říct i více než sto let po svém prvním vydání. 

Autor v knize poukazuje na nešvary lidské společnosti, a to i přesto, že se jedná o příběh, ve kterém hraje hlavní roli zvíře. Bílý tesák ovšem není jen tak ledajaké zvíře. Je velmi inteligentní a na svět kolem sebe se dívá s rozvahou. I přes některé lidské rysy se ovšem autorovi podařilo zachovat Tesákovu zvířecí podstatu tak, že budete mít pocit, jako byste skutečně nahlíželi do vlčí mysli.

Od ostatních knih o psech, co jsem kdy četla, se Bílý tesák liší zejména svým o mnoho drsnějším pojetím. Do pohádky má skutečně daleko. Jack London hlavního hrdinu ani v nejmenším nešetří a svým čtenářům představuje strhující a surový příběh. Realističnost a sugestivnost vyprávění způsobí, že se od knihy nebudete moci odtrhnout a nedokážete ji vyhnat z hlavy ani dlouho po dočtení první stránky. 




Bílý tesák je divoký a nebezpečný, ale i přesto si vás získá a vy mu budete ze všech sil držet palce. Jeho chování je totiž přísně logické a i když občas jedná jako chladnokrevný zabiják, je k tomu dotlačen okolnostmi a nejedná se jen o prostou touhu po brutalitě. Zato lidé se občas v příběhu chovají tak, až vás mrazí. 

Snad jediné, co by bylo možné knize vytknout, je trochu pomalejší začátek. Rozhodně ale není třeba mít strach z toho, že se v knize začne něco pořádného dít až kdesi v polovině. Děj se sice rozbíhá postupně, ale již po prvních několika kapitolách se na Bílého tesáka začíná valit nepříjemnost za nepříjemností. 

Závěrem

Jak je nespíš z recenze patrné, kniha Bílý tesák pro mě ani několik let po prvním dočtení neztratila své kouzlo. Čtení jsem si sice neužila tolik, jako poprvé, protože jsem věděla, jak to vše skončí, ale i tak mě k sobě kniha dokázala připoutat. Ať už patříte mezi milovníky zvířat nebo máte zkrátka jen rádi dobrodružné příběhy, Bílý Tesák je kniha přesně pro vás.

   
Název: Bílý tesák
Autor: Jack London
Přeložil: H. Jost
Počet stran: 248
Rok vydání: 2014
Vydalo: nakladatelství Omega
Databáze knih | Goodreads 

Děkuji nakladatelství Omega za zaslání recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat přímo na stránkách nakladatelství

Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

2 komentáře:

  1. Krásná recenze. Pamatuji si jak jsme ji museli číst ve škole a nikoho to nebavilo, ale teď bych si ji ráda přečetla. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Takýto typ kníh mám rada, anotácia aj tvoj recenzia ma veľmi zaujali :)

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)