Kurz tvůrčího psaní - Jincy Willettová



 Název: 
Kurz tvůrčího psaní

Autor: Jincy Willettová

Nakladatelství: Knižní Klub

Počet stránek: 306

Vyšlo: 2010


Osamělá, stárnoucí spisovatelka Amy Gallupová vede na místní univerzitě kurzy tvůrčího psaní pro veřejnost. Právě začíná nový semestr a ona se seznamuje se svou novou skupinou, jako obvykle složenou z lidí všeho věku, různých povah a s rozdílnou mírou nadání. Lékařem, který chce být nový Robin Cook, staromódní dámou s překvapivě úderným stylem, zakřiknutým mladíkem píšícím půvabné příběhy pro děti, optimistickou matronou, které se líbí všechno… Vše plyne hladce a skupina funguje jako správně vyladěný mechanismus – ale pak se studenti začnou stávat oběťmi podivných kanadských žertíků a Amy uprostřed noci bere záhadné němé telefonáty. Je zjevné, že záškodníkem musí být někdo z kurzu. Skupina i Amy se nejprve dobře baví a užívají si příjemného napětí, ale závažnost útoků se stupňuje, až se celá věc donese vedení univerzity a kurz je rozpuštěn. Účastníci jsou však tolik pohlceni vzrušujícím pátráním ve vlastních řadách i dynamikou svého psaní, že se začnou scházet tajně. Nedlouho poté jeden z nich za podivných okolností umírá. A podle všech náznaků nebude poslední...


Amy není ve vedení kurzů tvůrčího psaní žádná začátečnice. Vydělává si jimi na živobytí od doby, co to s
její spisovatelskou kariérou začalo jít z kopce - a to je pěkných pár let zpátky. Zdálo by se, že už ji nemůže nic překvapit. To by se ale do jedné ze skupin nesměl přimíchat záškodník, který svými kanadskými žertíky na hranici vkusu obtěžuje ostatní účastníky kurzu. Legrácky se začínají stupňovat, až nakonec dojde dokonce k vraždě. A hned několikanásobné. A tak se Amy kromě hledání stylistických chyb v literárních počinech svých žáků musí zabývat i tím, kdo má všechny ty špatnosti na svědomí.

Na Kurz tvůrčího psaní jsem v Levných knihách narážela celkem dlouho, než jsem si uvědomila, že se nejedná o žádnou příručku pro začínající spisovatele, ale o detektivku. Pokud ale po nějakých těch radách přeci jen toužíte, věřte, že nepřijdete zkrátka. Amy si při hodnocení prací svých žáků nebere servítky, a tak můžete ladacos pochytit.

Sama autorka má s vedením kurzů tvůrčího psaní zkušenosti a myslím, že při čtení je to rozhodně znát. Hodiny působí velmi autenticky a vůbec bych se nedivila, kdyby byly některé pasáže přepisem událostí ze skutečného života. V knize se také objevují ukázky prací studentů, jejichž kvalita kolísá od docela povedených textů k vyloženým brakům. Velmi mě bavilo hledat v textu chyby a pak porovnávat své postřehy s postřehy postav v knize.

Jako lehké negativum bych viděla velký počet postav, což může zejména ze začátku vést k tápání "kdo je vlastně kdo". Hlavně mužské postavy mi dělaly potíže a i ke konci knihy jsem měla problém přiřadit si ke jménu jeho majitele. Všechny charaktery jsou ale propracované do nejmenšího detailu. Jejich vzájemná interakce probíhající při hodnocení jednotlivých textů mě nadchla svou dynamičností a věrohodností a považuji ji za nejsilnější část celé knihy.

Naopak detektivní linka, která měla být páteří celého románu, mě tolik neoslovila. Bavilo mě přemýšlet, kdo je vrahem (což se mi odhadnout nepodařilo), ale ve své podstatě mi na tom nijak zvlášť nezáleželo. Čekala jsem stísněnou atmosféru podobnou té v románu Deset malých černoušků (kde byla hlavní zápletka velmi podobná), ale žádné napětí jsem necítila. Nemůžu se zbavit dojmu, že účastníci kurzu na úmrtí svých kolegů reagovali se zarážející lhostejností.

Ani závěr mě nijak zvlášť neoslnil. Záškodníkovy motivy byly sice objasněny, ale nevím nevím, jestli by někoho dokázaly dovést až k vraždě.

Pokud se vyžíváte ve společenských románech, hledáte neobvyklou knihu na zkrácení volného času a nebo máte spisovatelské ambice, mohu vám Kurz tvůrčího psaní jedině doporučit. Pokud sháníte kvalitní detektivku, doporučuji vám hledat dál.



Myanmar

Budoucí psycholožka s chorobnou závislostí na knihách, seriálech a dobrém jídle

13 komentářů:

  1. Já si tuhle knihu hodně užila, věřím, že se k ní jednou rozhodně vrátím, protože jak jsi napsala, je to pro lidi se spisovatelskými ambicemi. Vážně mi ta knížka neskutečně sedla, musela jsem jí dát čtyři hvězdičky :) Ale stejně jako ty jsem měla problém se jmény postav, bylo jich tam zbytečně moc.

    http://yan-ny.blog.cz/1306/kurz-tvurciho-psani-jincy-willetova

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Faktem je, že já se celkem složitě orientuji i v běžném množství postav...ale kdyby autorka do kurzu obsadila deset a méně lidí, nic by se nestalo a kniha by byla o něco přehlednější :)

      Každopádně teď čtu knížku Američtí bohové, a tam je těch postav ještě snad pětkrát tolik, takže svůj názor začínám lehce přehodnocovat :)

      Vymazat
  2. Tak táto kniha by ma bavila :)

    Krásny design.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkujeme za pochvalu :) A jestli na knihu někde narazíš, určitě ji zkus :)

      Vymazat
  3. Už druhá recenze, která mi říká, že si jednou v LK Kurz tvůrčího psaní k pokladně donesu... :D

    OdpovědětVymazat
  4. Tuhle knížku jsem si už několikrát z Levných knih málem odnesla, ale nakonec jsem si to rozmyslela. Asi jsem udělala dobře... Ale recenze je pěkná. Někdy mám taky problém s velkým množstvím postav - nejhorší je v tomhle ale ruská klasika, k té si musím dělat i poznámky, abych vůbec měla šanci porozumět. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tou ruskou klasikou naprosto souhlasím - nejhorší je, že jedna a táž postava bývá často oslovována hned několika různými způsoby, a to je teprve katastrofa.

      Vymazat
  5. Po prvom odseku som mala pocit, že po tých "legráckach" sa Amy do toho záškodníka zamiluje a tu zrazu viacnásobná vražda. :D No určite by sa knihu oplatilo prečítať aspoň kvôli radám ako písať. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D No, to by byl docela zvrat :D Ale můžu tě ujistit, že tahle knížka neobsahuje žádnou romantickou dějovou linku :)

      Vymazat
    2. škoda, ja mám tie bezvýznamné, na jedno kopyto znejúce romantické kecy rada. ;) :D

      Vymazat
  6. Tuhle knihu prostě musím mít doma. :-D Děkuji za tuto recenzi, už dlouho sháním takovou knihu. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tiež mi trvalo, kým som si uvedomila, že sa jedná o detektívku.:D Inak to vyzerá celkom zaujímavo, hlavne to prostredie teda.:] Pekná recenzia.^^

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)