Nahlédnutí do světa duševních nemocí

Na Freuda já nemám čas, doktore - Miroslav Orel

Deprese, schizofrenie, obsedantně kompulzivní porucha… asi každý už o těchto nebo jiných duševních nemocích někdy slyšel. Dokážeme si ale opravdu představit, jak taková nemoc vypadá? Víme, jak se dá léčit nebo jak se chovat k lidem, kteří jí trpí? Pokud jste právě zjistili, že v některé z těchto oblastí tápete, Na Freuda já nemám čas, doktore je kniha, která vám mnohé z nich osvětlí.

Lékař a psycholog Miroslav Orel ve své knize rozebírá nejčastější duševní choroby a poruchy a přístupnou formou seznamuje čtenáře s tím, jak takovou poruchu rozpoznat, jak se může projevovat i jak se dá léčit.





Na Freuda já nemám čas, doktore je vcelku netradiční náhled do světa duševních chorob. Autor totiž pro vzdělávání svých čtenářů zvolil kombinaci populárně naučného a uměleckého stylu. Každá kapitola začíná krátkým příběhem, který ukazuje, jak se určitá psychická nemoc může projevovat, a pokračuje odborným výkladem, ve kterém autor podává hlubší informace a navrhuje i možnosti léčby. Všechny beletristické části spojuje postava doktora Portsteina, který čtenáře skrze svou psychologickou praxi provádí světem duševních nemocí.


Vzdělávací přínos je nezpochybnitelný a spojení s beletristickým vyprávěním jistě ve čtenáři zanechá větší dojem – jako laik si budete určitě lépe pamatovat, jak vypadá schizofrenie, když si o ní přečtete povídku než odborný článek – nicméně forma trochu pokulhává. Beletristické části jsou místy rozpačité, jako by autor chtěl pokračovat ve výkladu, ale potřeboval to nějak zaobalit do příběhu, takže se zdá, že postava doktora Portsteina funguje jen jako tlumočník autorových názorů a občas je tam tak trochu navíc. Některé části doktorova vyprávění navíc byly přinejmenším úsměvné. Když například popisoval, jak se servírka otočila „ženským způsobem, který nešlo přehlédnout“, jsem měla trochu nutkání protáčet oči.

Celkově se zdá, že si je autor mnohem jistější v odborné části. Ta je psána velmi srozumitelně a přístupně. Dozvíte se vše, co potřebujete, a v množství, které si dokážete zapamatovat. Výklad také doplňují různá schémata, obrázky a grafy, takže si můžete vše jednoduše představit. Dotýká se témat jako fungování mozku, příčiny duševních poruch, ale i jejich alternativní léčba, můžete si tedy být jisti, že dostanete ucelený obraz. Kniha z vás samozřejmě neudělá odborníky v oblasti psychologie, ale nikdy jsem neměla pocit, že by informace byly kusé nebo přespříliš zjednodušující. A pokud vás problematika zaujme, stačí si vybrat jednu z knih z obsáhlého seznamu literatury k dalšímu studiu.

Číst psychologickou knihu a nic si nediagnostikovat je prý jako jet do Disneylandu a zůstat na parkovišti. Nemůžu úplně tvrdit, že bych si nějakou nemoc prezentovanou v této knize chtěla diagnostikovat, ale kdyby na to přišlo, aspoň bych ji díky ní byla schopna rozpoznat. Nakonec tedy můžu říct, že kniha svůj účel splnila – rozhodně toho o duševních nemocích vím mnohem víc než dřív. Pokud tedy hledáte knihu, která vám přiblíží svět duševních nemocí a u které budete mít jistotu, že si z ní něco odnesete, Na Freuda já nemám čas, doktore bude tou správnou volbou. 

                                            

Název: Na Freuda já nemám čas, doktore
Autor: Miroslav Orel
Počet stran: 160
Rok vydání: 2015
Vydal: Portál
Databáze knih Goodreads

Děkuji nakladatelství Portál za poskytnutí recenzního výtisku.

eM.

Vysokoškolačka, knihomilka, blogerka a šampionka ve zpěvu ve sprše.

7 komentářů:

  1. Super recenze! Knihu také zrovna čtu... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Jak se ti zatím líbí? :)

      Vymazat
    2. Celkem mne překvapila. Do teď jsem ji četla se zájmem, tak uvidíme, jak si u mě bude stát po dočtení. :)

      Vymazat
  2. Děkuji, o knize jsem uvažovala. Tvá recenze mi pomohla v rozhodování. Bude to zajímavé srovnání s knihami Irvina Yaloma :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda. :) (zpráva ze zákulisí - Yalom se tu taky někdy objeví :)

      Vymazat
    2. To je dobře. Pár románů jsem od něj už přečetla. Ne všechny se mi líbily, ale při čtení této recenze jsem si vzpomněla na ten, který se mi líbil nejvíc - Léčba Schopenhauerem. Nedávno jsem si od něj v koupila Hovory k sobě. Čeká ve frontě :)

      Vymazat
  3. Knihu si asi nepřečtu, protože bych na všechny ty poruchy stále myslela. :-D Ale je to velice zajímavá kniha a i téma je velice zajímavé. Občas si o duševních poruchách někdy něco přečtu. :-)

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za komentář! :)